Kontakt os

Østerport station

Bygherre: Bane Danmark
Arkitekt: KHR Arkitekter A/S

Udført for Bane Danmark
Da DSB i 2004 anlagde et nyt spor, skulle en tidligere anvendt perron renoveres. Bane Danmark ønskede en let og lys konstruktion, hvorfor en stålkonstruktion med glastag blev valgt.

KHR Arkitekter havde udfærdiget projektet således, at konstruktionen var "vendt om", hvilket betød, at glassene skulle hænge i klemlisten. Dette stillede store krav til udformning af klemlisten og fastgørelsen.

Der blev indgået aftale med LAFUCO om dels at udføre alukonstruktionen med specialudviklede profiler og dels at stå for glaskonstruktionerne. Begge dele skulle i øvrigt tage højde for, at perronen krummer og varierer i bredden, hvorfor opgaven blev løst ved hjælp af 220 forskellige glas ud af i alt ca. 240 stk - alle udført i hærdet og lamineret glas med silketryk.

Endvidere var der omfattende sikkerhedskrav til perrontaget, idet glassene skulle blive "hængende" i mindst 12 timer efter en eventuel brækage af begge glaslag. Konstruktionen blev derfor grundigt testet med forsøg i fuld størrelse af Teknologisk Institut, som efterfølgende kunne sige god for LAFUCOS bidrag til byggeriet.
Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de gemmer også information om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold. Du kan forsætte med at bruge vores side som altid, hvis du accepterer at vi bruger cookies.

Læs mere om vores cookies her »
Lafuco A/S | Baldershøj 26B, 1. sal | 2635 Ishøj | Telefon: 43 53 40 40 | mail@lafuco.dk